Tilbageførelse af fællesareal

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Tilbageførelse af fællesareal

Indlægaf Medlem567 » 16/08/2022 23:13

Hej forum. Jeg har en tvist med min andelsforening, hvor jeg ikke ved om jeg har ret til noget eller ej.
For 6. år siden (2016), købte min kone og jeg et andelsrækkehus, som ligger for enden af rækken, med en have i en lille andelsforening med 18 medlemmer. Vores have går fra gavlen og ud til en hæk, som adskiller andelsforeningens matrikel til anden matrikel/vej. Vi har for 2 år siden opsat et hegn på vores side af hækken, da vi fandt den utrolig grim.
Vi har et hegn som går fra gavlen på huset til et skur skuret og fra skuret til hækken/nye hegn. Dette hegn adskiller vores have og en fælles græsplæne. Fra vores skur til hækken/hegn er der over 2 meter.
For nylig flyttede vores nabo gennem alle 6 år og i den forbindelse fik vi af formanden, mundtligt, at vide at vi skulle flytte vores hegn over 2 meter tilbage, til enden af skuret, da de nye andelshavere som skulle flytte ind, havde krav på en udgang fra deres have.
Dette forstår vi ikke, da formanden under fremvisningen 6 år tidligere ikke nævnte at vores have ikke var så stor som den forekom og det er først blevet nævnt for nylig.

Samtidig har en del af de andre andelshavere også inddraget dele af fællesarealer i forbindelse med opsætning af hegn, men formanden mener ikke at det kan sammenlignes, da alle andre andelshavere har en udgang fra haven.
Vi har forsøgt at lave en aftale med de nye naboer om at rykke vores hegn ca. en meter tilbage, så de kan få en udgang, men de mener at stien bliver for smal.
Hvis vi skal rykke tilbage, som formanden mener, vil det totalt ødelægge vores beplantning af haven.
Man kan se på dingeo.dk at vores nuværende have har haft denne størrelse siden ca. 2002/2004.
Jeg har overvejet om vi skal kontakte en advokat, men jeg gider på den anden side ikke smide penge ud på en sag, hvis den allerede er tabt på forhånd.
Håber ovenstående er forståeligt og der er nogen, som har en ide til løsning.
Medlem567
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 9/08/2022 22:17

Re: Tilbageførelse af fællesareal

Indlægaf sfb » 26/08/2022 09:14

hejsa.
du skal indkalde over en kop kaffe formanden og et andet bestyrelsesmedlem samt din nye nabo. Fremlægge din sag og fastholde at den nye nabo har købt det som han har set. Godtager de ikke det skal du fastholde et hegn syn fra kommunen eller der skal indkaldes til en generalforsamling. Du kan også bruge den gratis advokathjælp hvis du er i fagforeningen normalt er det også gratis at han/hun skriver det første brev, en god advokat kan lukke denne sag med et enkelt skrivelse
venligst sfb.
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster