Manglende husorden fra sælger inden køb.

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Manglende husorden fra sælger inden køb.

Indlægaf KLP » 23/03/2021 21:54

Hej,

Jeg står i den situation at jeg for en måned siden overtog en andelslejlighed.

Sælger af lejligheden sad i bestyrelsen og fortalte at vores hund ikke var noget problem, og at der var flere der havde kat og en lejlighed der blev fremlejet havde også hund og at flere beboere i øvrigt gerne ville have hund.

Da vi underskrev overdragelses aftalen fik vi udleveret diverse dokumenter, på nær en husorden, hvilket også fremgår af aftalen (husorden er det eneste dokument der ikke er krydset af)
Vi tjekkede selvfølgelig alt igennem og det eneste vi kunne finde ang. hold af husdyr var i vedtægterne hvor der står " Generalforsamlingen kan fastsætte regler for husorden, herunder hold af husdyr" - Men altså ingen regler skrevet ind i vedtægterne ang. husdyr og ingen husorden udleveret.
Efter vi flyttede ind har vi også haft besøg af bestyrelsesformanden som sagde at det var fint, bare vi sørgede for at samle op efter hunden.

Men...
Vi har i dag modtaget brev fra administrator om at det er imod reglerne at holde hund både ifølge vedtægterne og husorden. De fremsendte en husorden vi aldrig har set eller hørt om før nu...
De skrev også at bestyrelsen skal godkende alle købere og at de ikke var blevet informeret om at vi havde hund inden salget, hvilket jo ikke passer når sælger sad i bestyrelsen og vi havde enda hunden med da vi skulle se lejligheden.

Vores hund er en mellem goldendoodle på ca, 12kg der ikke larmer, er aldrig alene hjemme, laver ikke stort eller småt på foreningens område, lugter ikke osv. Altså bare en sød, nem og stille hund.
Hvordan er vi stillet her? en ting er nemlig sikkert - Vi skiller os IKKE af med vores hund, Hun er en del af vores familie. Men vi vil meget gerne undgå en lang strid med foreningen og administrator.
KLP
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23/03/2021 21:49

Re: Manglende husorden fra sælger inden køb.

Indlægaf sfb » 24/03/2021 15:24

hej,
I skal skrive til adm at i har modtaget og læst hans /deres brev. Men at der er godt nok er noget han har misforstået 1. at han har har det fulde ansvar for at i skulle havde alle dokumenter udleveret inden i kunne skrive under på en handel. 2. Sælger og bestyrelsen er og var bekendt med at der flytte en hund ind i andelen. 3. tidsfristen for at gøre indsigelse er ikke overholdt//14 dage// fra adm ifg. vedtægterne 4. sagen er herved slut fra jeres side og kan han ikke godkende dette kan han oversende den til behandling på næste generalforsamling .( til den tid er sagen forældet ).
venligst.
sfb.
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Manglende husorden fra sælger inden køb.

Indlægaf KLP » 26/03/2021 13:38

sfb skrev:hej,
I skal skrive til adm at i har modtaget og læst hans /deres brev. Men at der er godt nok er noget han har misforstået 1. at han har har det fulde ansvar for at i skulle havde alle dokumenter udleveret inden i kunne skrive under på en handel. 2. Sælger og bestyrelsen er og var bekendt med at der flytte en hund ind i andelen. 3. tidsfristen for at gøre indsigelse er ikke overholdt//14 dage// fra adm ifg. vedtægterne 4. sagen er herved slut fra jeres side og kan han ikke godkende dette kan han oversende den til behandling på næste generalforsamling .( til den tid er sagen forældet ).
venligst.
sfb.




Tusind tak for dit svar, det lyder spændene, jeg har dog lige et spørgsmål: De 14 dages indsigelse, gælder det virkelig også i sager som denne? vi har selv brugt den og gjort indsigelse indenfor 14 dage da vi fandt ulovlig VVS i lejligheden- Det skal sælger nu rette op på, så jeg forstår princippet, jeg vidste dog ikke at det kunne bruges i denne sammenhæng?

Jeg har siden mit indlæg skrevet lidt frem og tilbage med administrator som holder fast i, at der er mit ansvar som køber at spørge efter husorden.
Jeg har derfor haft kontakt til en advokat der bakker mig op i, at det ikke er mit ansvar, især når der i overdragelsesaftalen står klart og tydeligt at husorden aldrig er blevet udleveret. Og da husorden ikke er offentligt tilgængelig og denne er noget man kun kan få udleveret på anmodning er det sælger/bestyrelse/administrators ansvar at sørge for at den er udleveret.

Lige nu har Administrator ignoreret mig i 2 dage efter de skrev at det var mit ansvar, og jeg er bange for at de blot venter på flere "klager" for at samle dem imod mig, så hvis jeg ikke høre fra dem snart vil min advokat tage kontakt til dem.
Bestyrelsen har fralagt sig alt ansvar og vil ikke tale med mig om denne sag, men siger at jeg skal rette alle henvendelser til administrator.

Jeg har også fundet ud af at klagen ikke er pga. larm eller lign fra vores hund, men blot det faktum at hun er her.
KLP
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23/03/2021 21:49


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron