Tilbageflytting til min andelslejlighed

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Tilbageflytting til min andelslejlighed

Indlægaf scorpioway » 3/05/2012 11:11

Hej Jens,
Er glad for at jeg har fundet et forum som dette.

- Jeg har haft en mundtlig aftale (skrev ikke ind i kontrakten
dato til fraflytning) :( med mine lejer, at de kan få lov at leje 1 år, og vi skulle lige se på hvis jeg kunne forlænge kontrakten efter et år.
Nu har de boet 1 år og 3 dage og jeg ønsker at flytte tilbage til min andelsbolig,
men de siger at de ikke har fundet en lejlighed og jeg må bare vente. Har de
stadig 1 års opsigelse? Kan jeg få de smidt ud, da jeg selv ønsker at flytte
tilbage?

Håber at høre fra dig,
Mvh C
scorpioway
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/05/2012 10:51

Indlægaf molan » 4/05/2012 00:10

Lovens bestemmelser om fremleje gælder, uanset hvad parterne har aftalt skriftligt eller mundtligt.

Aftaler, der stiller lejeren bedre end lovens bestemmelser, kan ikke tilsidesættes. Det betyder, at aftales det med udlejer, at lejer kan fremleje hele lejligheden i 4 år, er dette ikke ugyldigt.

Du kan dog ifølge lejelovens §83/§84. opsige lejer hvis du selv ønsker at benytte det lejede.

mht. opsigelsesvarsel står der i §84"Opsigelsen skal være rimelig ud fra en vurdering af begge parters forhold. Ved afgørelsen skal der bl. a. tages hensyn til, lejerens muligheder for at finde anden passende bolig."

Det er altså ikke 1 år, men hvad der er rimeligt for at give lejerens muligheder for at finde anden passende bolig samt hvad der er rimelig for dig også.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf scorpioway » 4/05/2012 10:40

Tusind tak for dit svar,

Er det noget specielt jeg skal huske på når jeg skriver en opsigelse til de? Paragrafer etc?
Skal man specifikt skrive at man selv ønsker at benytte sin lejlighed og at derfor vil jeg sige de op?
Jeg vil gerne skrive en opsigelse før denne måned er slut, og jeg har tænkt mig at give de 3 måneder, så at jeg har mit på det tørre, men er dette rimeligt nok tid?
Må jeg lige spørge, hvad hvis de ikke vil ud efter de 3 måneder? Hvad kan jeg gøre og hvor står jeg juridisk?

Glæder mig til at høre fra dig.
Mvh
C
scorpioway
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/05/2012 10:51

Indlægaf molan » 4/05/2012 22:56

"Skal man specifikt skrive at man selv ønsker at benytte sin lejlighed og at derfor vil jeg sige de op?"

Det vil være en god ide, især hvis de tror at de har 1 års opsigelse. Så kan du også samtidig begrunde de 3 måneder med det.

Jeg vil umiddelbart vurderer at 3 måneder er rimeligt, men det er jo en konkret vurdering fra sag til sag.

Hvis de ikke vil ud efter 3 måneder, må du jo via fogedretten, altså få dem smidt ud og så må fogedretten tage stilling til om 3 måneder er nok.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 5/05/2012 22:50

Opsigelsesvarslet er 1 år og det fremgår af lejelovens § 86, stk. 2.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 2875#KXIII
§ 86, stk. 2 Ved opsigelse efter § 82, litra b, og § 83, litra a, har lejeren krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år til aftalt flyttedag.


§ 83. Andre lejeforhold end de i § 82 nævnte kan udlejeren kun opsige i følgende tilfælde, jf. dog §§ 84 og 88:
a) Når udlejeren ønsker selv at benytte det lejede.


Når man udlejer sin lejlighed er det meget vigtigt at der indgås skriftlig lejeaftale med skriftlig tidsbegrænsning. Forsøg på opsigelse af lejeren kan give problemer som kan undgås ved skriftlig tidsbegrænsning.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf scorpioway » 6/05/2012 20:27

Så det vil sige at jeg ikke kan flytte ind i min lejlighed før det er gået 1 år ??? :(
Selv om loven siger at jeg kan godt, hvis jeg selv akter at bo i lejligheden?
scorpioway
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/05/2012 10:51

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 6/05/2012 21:38

Ja, du skal opsige med 1 års varsel.

Det er iøvrigt billigt sluppet. Det gik meget værre for en ejer af en ejerlejlighed som slet ikke kunne opsige sin lejer:

Vestre Landsrets dom af 13/9 2011 TBB 2012 side 36: Ejerlejlighed udlejet uden tidsbegrænsning kunne ikke opsiges af udlejer, da lejer ved kontraktindgåelsen ikke bevisligt var blevet oplyst om, at der var tale om en ejerlejlighed med opsigelsesmulighed efter lejelovens § 84 litra d.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf molan » 7/05/2012 10:15

Jeg har kigge lidt på det.

§84 Opsigelsen skal være rimelig ud fra en vurdering af begge parters forhold. Ved afgørelsen skal der bl. a. tages hensyn til, lejerens muligheder for at finde anden passende bolig.

kontra

§ 86, stk. 2 Ved opsigelse efter § 82, litra b, og § 83, litra a, har lejeren krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år til aftalt flyttedag.

Skal forstås sådan: Opsigelsesvarsel på mindst 1 år, men hvis 1 år efter omstændighederne vurderings som urimelig kort tid til at finde en anden passende bolig så kan opsigelsesvarsel udvides til OVER et år ikke under et år.

Admin. Jens Arentoft har altså ret i at opsigelsesvarsel på mindst 1 år, men det er ikke sikket at 1 år er nok, det beror på en konkret vurdering.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf scorpioway » 7/05/2012 11:49

Mine lejer har boet i lejligheden i 1år 1 måned. Hvis de får 1 års opsigelsesvarsel, vil jo de overskride 2 års regel, der lejligheden bliver uopsigelig efter at man har boet i lejligheden i 2 år?
Eller gælder ikke den regel, hvis man selv akter at bo i lejligheden?
scorpioway
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/05/2012 10:51

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 7/05/2012 12:43

Udlejer kan som udgangspunkt opsige med mindst 1 års varsel. Hvis opsigelsen ikke er rimelig, kan der slet ikke opsiges. En retssag vil derfor ikke forlænge varslet, men kan gøre opsigelsen ugyldig.

scorpioway, hvad er det for en 2-års regel du omtaler?

I lejelovens § 80 står at tidsbegrænsede aftaler bliver tidsubegrænsede hvis udlejer ikke opfordrer lejeren til at flytte inden 1 måned fra udløb af tidsbegrænsningen.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf molan » 7/05/2012 12:52

Interessant det lyder meget farligt at udleje sin egen lejlighed, man risikere jo så at være lås på ubekendt tid?
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf molan » 7/05/2012 13:02

Jeg tror scorpioway snakker om §70 hvor en lejlighed, der udelukkende er udlejet til beboelse, har lejeren ret til at fremleje i indtil 2 år.

Hvis det udlejes i mere end 2 år, betragter man det som normalt udlejning, med de normalte opsigelsesbetingelse for permanente lejerer.

Altså at der ikke længere er tale om fremleje men normalt leje.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf scorpioway » 7/05/2012 13:33

Jeg har bare fået vide at hvis man lejer en lejlighed (min lejlighed er en andels) og bor der mer end 2 år, så har man ret at blive boende så længe man ønsker.

Så jeg er i gang med at skrive en opsigelsesvarsel på 1 år, men jeg ville helst flytte tilbage om 3 måneder :(

Så I siger at hvis jeg skriver en opsigelsesvarsel på 3 måneder, er denne ugyldig? Og hvad hvis jeg skriver en opsigelsesvarsel på 6 måneder?
Er denne stadig ugyldig for at de skal have 1 års varsel?
scorpioway
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/05/2012 10:51

Indlægaf molan » 7/05/2012 15:09

Sådan som jeg forstå at tolkningen fra lejeloven nu, så skal de have 1 års opsigelsesvarsel fordi du selv vil flytte ind. Hvis det ikke have været tilfælde kunne du nok slet ikke opsige dem.

En væsentlig detalje jeg lige må høre om er, er fremlejen tidsbegrænset eller ej?
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf scorpioway » 7/05/2012 15:22

Dette kommer at lyde mærkeligt, men jeg glemte lige den detaljen på skrift, da vi havde en mundtlig aftale, som de selvfølgelig vil afvise... :( De har boet der nu 1 år 1 mån
scorpioway
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/05/2012 10:51

Indlægaf nibi » 7/05/2012 16:34

Lav et til tre udkast af din opsigelse .gå så til din lokale retshjælp og få rådgivning som er gratis
nibi
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17/12/2007 19:38

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 7/05/2012 20:06

Ja, rådgivning til den konkrete opsigelse er meget vigtig. Hvis der fumles med opsigelsen kan der gå yderligere tid med ny opsigelse før lejeren skal flytte. Hjælp til formulering kan ses på
http://www.lejerneslo.dk/asp/vispjece.asp?Id=15
http://www.familieadvokaten.dk/emner/752.html

Til brug for udlejning kan man på dette link hente elektronisk lejekontrakt og formulering af tidsbegrænsning:
http://www.ejendomsadministration.nu/udlejning.htm
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf scorpioway » 8/05/2012 10:21

1. Hvad hvis jeg vil sælge min lejlighed nu? Vil det være en grund til at mine lejer flytter ud?

2. Men det jeg er bange for, er at de kommer at bo 2 år og 1 måned hvis jeg siger de op nu. Jeg har heller ikke fået en skriftlig tilladelse, men mundtlig tilladelse af min bestyrelses formand. Skal jeg måske prøve at få en skriftlig tilladelse, som siger at jeg ikke må leje ud mer end 2 år af min bestyrelsesformand, så at jeg kan være sikker på at de flytter, efter
fristen på 1 år?

3. Hvad gør man, eller hvad sker det hvis de laver en Indsigelse før de 6 uger er gået?
scorpioway
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/05/2012 10:51

Indlægaf scorpioway » 8/05/2012 11:57

Ville du synes denne opsigelse ser korrekt ud?
X og Y
Adresse:
xxxxxxx 1, 1th
DK- København


Reference: xxxx xxxx





København 08.05.2012



Vedr. Opsigelse af lejemålet Moldaugade 4, 4th, 2300 Kbh S


Siden jeg selv ønsker at bebo lejligheden, opsiges
X og Y,
01.06.2012 og har 1 år til at flytte ud fra ovenstående adresse.
Fra flytning skal ske senest 01.06.2013 kl:12:00. Udleje perioden er begrænset til maks. 2 år af andelsboligforeningens bestyrelse, og det er derfor ikke mulig at udleje i mere end 2 år.

Ved fraflytning bliver lejligheden gennemgået for evt. fejl og mangler.
Ydermere tilbageleveres samtlige udleverede nøgler. Lejer
har ret til at gøre skriftlig indsigelse mod opsigelsen senest 6 uger efter at have modtaget denne skriftlige opsigelsesvarsel.


Mvh
XXXX XXXX

Dette brev er fremsendt rekommanderet og som almindelig post og sent til:
xxx xxx, Adresse
scorpioway
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/05/2012 10:51

Indlægaf molan » 8/05/2012 15:22

Jeg er ret sikkert på det så bliver den sidste dag i måneden og ikke den første.

Hvis din kontrakt ikke er tidsbegrænset er det ret ligegyldigt om du må leje den ud i 2 år eller ej, det er ikke dine lejeres problem.

Skulle du i øvrige ikke bruge begrundelsen, at du selv ønsker at bebo lejligheden?
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf scorpioway » 8/05/2012 15:33

Tak for din tilbagemelding 'molan'.
"Hvis din kontrakt ikke er tidsbegrænset er det ret ligegyldigt om du må leje den ud i 2 år eller ej, det er ikke dine lejeres problem."
Hvad tænker du her? Mine lejer er nok ganske oplyste og bevidste om at de nu har et ubegrænset lejemål, siden jeg ikke fik med den VIGTIGE detalje.
Og jeg vil gerne komme tilbage at bo i min lejlighed, men hvordan ville det være, hvis jeg solgte lejligheden? Må man bruge dette som begrundelse?
scorpioway
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/05/2012 10:51

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 8/05/2012 19:02

Du kan ikke fjerne lejerne ved at sælge lejligheden. De fortsætter blot som lejere hos den nye udlejer. Det er samme system som i udlejningsejendomme, hvor alle lejerne jo ikke skal flytte hver gang ejendommen sælges - det kunne ellers skabe en masse aktivitet hos flyttefirmaerne.

Det hjælper næppe noget at henvise til en eventuel 2-års regel i andelsboligforeningens vedtægter.

Opsigelsen er meget upræcist formuleret, men jeg ønsker ikke at påtage mig medansvar for en konkret formulering.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf molan » 9/05/2012 08:43

Det jeg menere er, når din lejer har et ubegrænset lejemål så du kun opsige lejer hvis der er tale om mislighold af lejekontrakten ellers ikke.

Så er 2 års reglen ligegyldigt da de jo var permanente lejer fra dag 1, dermed hvis du vælger at sælge, så skal køber overtage lejerne som lejere, hvilke nærmest umuliggøre et salg.

Inddragelse af den lejede lejlighed til eget brug er derfor din enste mulighed.
I forbindes er det ikke retmæssig eget brug at sætte boligen til salg efterfølgende.

Dit brev skal derfor ikke indeholde noget om 2 år eller sætninger som "Udleje perioden er begrænset til maks. 2 år af andelsboligforeningens bestyrelse, og det er derfor ikke mulig at udleje i mere end 2 år. ".

Den skal til gengæld begrunde opsigelsen med den ene, at du selv ønsker at bebo lejemålet igen.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf scorpioway » 10/05/2012 01:36

Tusind tak for alle kommentarer og hjælp...;)
Jeg kommer tilbage med respons over hvordan det gik senere....;)
På forhånd tak
scorpioway
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/05/2012 10:51


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster