Bestyrelsen i vores forening har bestyrelsen besluttet at ekskludere et medlem p.g.a. færdsel på et fællesareal, som bestyrelsen mener, at kunne give et andet medlem brugsret til. Fællesarealet det drejer sig om ligger foran det ekskluderet medlems hus (boligerne er halve dobbelthuse) og begrænser derved det ekskluderede medlem færdsel til og fra egen bolig.
Efter min mening kan bestyrelsen ikke dette, da det ikke er til foreningens - altså alle medlemmer - bedste, og der gives uretfærdig fortrinsret til ét medlem. Det ekskluderede medlem vil naturligvis ikke acceptere dette og har anlagt sag imod foreningen for uretmæssig eksklusion, som jeg i øvrigt er overbevist om foreningen taber.
Vi er en gruppe medlemmer som har indkaldt og fået afholdt ekstraordinær generalforsamling, med det formål at stoppe eksklusionen, for primært at stoppe det urimelige i hele sagen og dernæst for at forhindre foreningen i at gå ind i en retssag med meget stor risiko for at tabe og derved at skulle betale alle sagens omkostninger.
På generalforsamlingen var der stemmelighed om vores forslag, som derfor faldt. MEN det ekskluderede medlem blev nægtet at stemme, og denne ene stemme kunne jo i sagen natur (jeg går fra det ekskluderede medlem stemme imod eksklusion) have vedtaget forslaget.
Spørgsmål: Er det OK at nægte det ekskluderede medlem stemmeret på den ekstraordinær generalforsamling, hvor boligretten i øvrigt ikke er ophørt, og andelshaver overholder alle sine forpligtigelser?