http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsb ... =2628#2628
er der rejst nogle spørgsmål om adkomsterklæring, som jeg tillader mig at løfte op i et selvstændigt emne, da det jo egentlig ikke har så meget at gøre med rentesatser og valg af lån. Jeg håber, at det er i orden.
For god ordens skyld citerer jeg 2 forudgående indlæg:
Repo skrev:Dagens overraskelse:
Det ser ud til, at det ikke kun er staten som har glæde af de nye tinglysningsregler. Jeg har lige været ude for, at en administrator vil have 800 kroner for at underskrive en adkomsterklæring.
Hvad mener Jens om det???
Admin. Jens Arentoft skrev:Afgivelse af erklæringer indebærer et betydeligt ansvar og stor risiko for erstatningskrav.
Arbejdet omfatter langt mere end blot 2 krydser og en underskrift på erklæringen.
Andelshavere ønsker kopi af vedtægter, referat, regnskab og BBR til deres bank.
Ekspedition af fuldmagter til underskrift hos bestyrelsen.
Kontrol af erklæringens indhold, herunder navn og adresseangivelse.
Kontrol af eventuel 80%-lånegrænse i vedtægterne.
Eventuel kontrolberegning af overholdelse af 80%-lånegrænsen.
Gennemgang af foreningens medlemsarkiv for konstatering af eventuelle garantier, transporter og lignende. Kontakt til de pågældende pengeinstitutter for oplysning om dokumenterne stadig er gældende. Såfremt papirer i medlemsarkivet indikerer at transporter eller lignende kunne forefindes andre steder, rettes forespørgsel herom til bestyrelse og bank.
Erklæringen udfyldes, underskrives og returneres til långiver med original fuldmagt, gf. referat, vedtægternes tegningsregel og faktura. Transporter og alle andre økonomiske krav skal noteres på erklæringen.
Såfremt banken ikke returnerer den originale fuldmagt, rykkes for denne efter ca. 3 uger.
jeg mener derfor at de 800 kr. er ok
Til dette har jeg følgende kommentarer:
Admin. Jens Arentoft skrev:Afgivelse af erklæringer indebærer et betydeligt ansvar og stor risiko for erstatningskrav.
Det er utvivlsomt rigtigt, men nu hvor jeg netop har hørt min egen adminstrators pris på 1.500 kr. inkl. moms, kan irritationen og forundringen godt begynde at rejse sig hos en nærrig og kritisk forbruger som undertegnede Men selvfølgelig skal folk have betaling for deres arbejde (og jeg kunne jo næsten ønske at bo i en forening, hvor de ville nøjes med 800 kr).
Admin. Jens Arentoft skrev:Andelshavere ønsker kopi af vedtægter, referat, regnskab og BBR til deres bank.
Hvis andelshaveren er et "rodehoved", er det selvfølgelig en fin service at yde, at administrator eller bestyrelse sende vedtægter, referat og regnskab til banken. Men i mit eget tilfælde kan jeg nu godt finde ud af at kopiere disse dokumenter og sende dem til banken.
Ingen af de 2 banker jeg har haft lån hos, har i øvrigt betinget sig, at vedtægter, referat og regnskab skulle sendes direkte fra bestyrelse eller administrator (de har vel vurderet risikoen for forfalskning som minimal).
Er det i øvrigt andelshaveren selv, banken eller foreningen (bestyrelse/administrator) der indhenter BBR-ejermeddelelsen i praksis?