|
Jeg læser jeres vedtægters § 10 om fremleje således, at den tager udgangspunkt i Lejelovens § 70, vedr. dokumentationskravet herfor. Bestyrelsen vil med formuleringerne i vedtægtens § 10 have svært ved at argumentere imod, at det dokumentationskrav, der er påkrævet for en fraflytning jf. Lejelovens § 70, skulle være skærpet for fremleje i din andelsboligforening. Dette betyder, at dokumentationskravet også må tage udgangspunkt i Lejelovens § 70.
Jeg ved ikke, hvilken dokumentation du har fremlagt til støtte for, at du må fremleje. Du skal få din lokale retshjælp til at undersøge om dette dokumentationskrav er i orden. Til sammenligning kan jeg henvise til Grundejernes Domssamling fra 1998, side 64 (en Vestre Landsretsdom), hvor en lejlighedslejer ville fremleje sin lejlighed i 10 måneder, fordi denne ville på en længerevarende ferie. Denne begrundelse blev af retten anset som værende et lovligt grundlag for at fremleje. Måske kan din lokale retshjælp finde denne dom til dig.
Du har en tabt lejeindtægt fra den 1. dec. 2011 og frem til den 30.07.2013. Var jeg i din situation, og kunne bestyrelsen ikke afvise min dokumentation for fraværet, ville jeg rejse et erstatningskrav for hele beløbet. Jeg har beregnet erstatningskravet til 20 måneder leje ifølge lejekontrakten + et beløb for de 2 års vedligeholdelse, som din fremlejer skulle betale.
Hvis jeg skulle have haft kr. 5.000,- i leje, ville jeg rejse et krav på kr. 5.000,- x 20 = kr. 100.000,-.
Jeg håber bestyrelsen ved, hvad den har gjort! Dette kan blive dyrt for dem!
Jeg håber for din skyld, at bestyrelsen alene i sin begrundelse, henviser til deres påstand om manglende dokumentation, og IKKE til lejeperiodens længde. I så fald har du en god sag!
Jeg har kort set din sag igennem, og umiddelbart ser det ud til, at du har udlejet din andelsbolig i 2 år og 2 måneder. Dermed er den udlejet i mere end 2 år, og dermed over jeres ”normalperiode”. Grunden til at der er en maksimalgrænse ved 2 års fremleje er, at lejemålet ofte anses som udlejet permanent, hvis det er fremlejet i mere end 2 år, jf. tolkningen lejelovens fremlejningsregler. Imidlertid har bestyrelsen, som du fremlægger sagen, ikke kommenteret herpå. Jeg håber af bevismæssige grunde, at du har det på skrift, at jeres administrator intet havde imod, at du udlejede i 2 år og 2 mdr. (manglende kommentarer hertil), udover at han henviste til bestyrelsens godkendelse. Grunden hertil er, at hvis jeres administrator ikke kommenterer på lejeperiodens længde, og svarer at den nok bør være under 2 år, så kan du påstå, at du med rette derfor antog, at der intet var i vejen med din fremlejeperiode i forhold til vedtægtsbestemmelsen herom.
Hvis jeg var dig, ville jeg nu gå ned til den lokale retshjælp og undersøge, om jeg havde et erstatningskrav mod bestyrelsen (andelsforeningen) for det tab du har lidt ved deres uberettigede ophævelse af din fremlejekontakt.
Håber du får medhold i sagen, det ville kun være ret og rimeligt.
Din lokale retshjælp kan forklare dig, hvordan du skal anlægge en retssag. Typisk vil de fortælle dig, hvordan det videre forløb vil være. Herefter bør du vælge en god erstatningsadvokat, hvis du har en god sag.
_________________ _________________
Venlig hilsen
Løvendahl
P.s. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende.
|